Στη Νάπολη χτύπησε η καρδιά του ελληνικού πολιτισμού και της ελληνικής παιδείας

Στη Νάπολη χτύπησε η καρδιά του ελληνικού πολιτισμού και της ελληνικής παιδείας

▸ Άρθρο στην εφημερίδα «Η Αυγή«

4η Παγκόσμια Ημέρα Ελληνικής Γλώσσας – Πρωτοβουλίες και δράσεις σαν και αυτή σφυρηλατούν τους πολιτισμικούς δεσμούς μεταξύ Ελλάδας και Ιταλίας, ενισχύουν τις σχέσεις καλής γειτονίας και ανταλλάσσουν καλές πρακτικές με όχημα την Παιδεία.

Με ιδιαίτερη συγκίνηση βρεθήκαμε στη Νάπολη της Ιταλίας και συμμετείχαμε στους εορτασμούς της 4ης Παγκόσμιας Ημέρας Ελληνικής Γλώσσας, την οποία διοργάνωσε η Ελληνική Κοινότητα Νεαπόλεως και Καμπανίας με την υποστήριξη του υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, της Γενικής Γραμματείας Απόδημου Ελληνισμού του υπουργείου Εξωτερικών και την ΚΕΔΕ.

Η 9η Φεβρουαρίου, ημέρα μνήμης του εθνικού ποιητή μας Διονύσιου Σολωμού, έχει θεσπιστεί από το 2017 ως μέρα υπόμνησης της συμβολής της ελληνικής γλώσσας και εν γένει του ελληνισμού στον παγκόσμιο πολιτισμό. Φέτος, περισσότερες από 20 εκδηλώσεις διοργανώθηκαν στη γείτονα χώρα σε Νάπολη, Μιλάνο και ελληνόφωνα χωριά της Κάτω Ιταλίας.

Στη Νάπολη, όπου λειτουργεί ένα αμιγές ελληνικό δημοτικό σχολείο και ένα Τμήμα Ελληνικής Γλώσσας και Πολιτισμού, ξεδιπλώθηκαν πτυχές του ελληνικού πολιτισμού και της ελληνικής παιδείας. Πτυχές που, αν και έχουν διαγράψει τη δική τους ιδιαίτερη πορεία μακριά και έξω από τα χωρικά σύνορα της πατρίδας μας, επιζητούν την οργανική σύνδεση με αυτήν.

Πρωτοβουλίες και δράσεις σαν και αυτή σφυρηλατούν τους πολιτισμικούς δεσμούς μεταξύ Ελλάδας και Ιταλίας, ενισχύουν τις σχέσεις καλής γειτονίας και ανταλλάσσουν καλές πρακτικές με όχημα την Παιδεία. Για το Υπουργείο Παιδείας η ανάδειξη της ελληνικής γλώσσας και του πολιτισμού, καθώς και η ενίσχυση της ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης στο εξωτερικό αποτελούν μία από τις βασικές επιδιώξεις.

Η κύρια στόχευση κινείται στην προώθηση και τη διάδοση της διδασκαλίας της ελληνικής γλώσσας εκτός του στενού εθνικού πλαισίου, καθώς και στην πολυδιάστατη παιδαγωγική υποστήριξη των μαθητών ώστε να διασφαλίζεται η ομαλή ένταξή τους στις κοινωνίες στις οποίες διαβιούν, με ταυτόχρονη τη διατήρηση των δεσμών τους με τη χώρα.

Στην κατεύθυνση αυτή επικαιροποιήθηκε το θεσμικό πλαίσιο (Ν. 4415/2016), με ταυτόχρονη υποστήριξη των εκπαιδευτικών αναγκών (απόσπαση εκπαιδευτικών, διάθεση εκπαιδευτικού υλικού, επιχορήγηση εκπαιδευτικών μονάδων). Στο πλαίσιο αυτό, το τρέχον σχολικό έτος υποστηρίζονται σε παγκόσμιο επίπεδο 9 Νηπιαγωγεία, 20 Δημοτικά, 17 Γυμνάσια, 20 Λύκεια, 250 Τμήματα Ελληνικής Γλώσσας και Πολιτισμού, καθώς και περισσότερες από 80 έδρες σε πανεπιστήμια του εξωτερικού.

Φέτος, μεριμνήσαμε για την έγκαιρη εκκίνηση της διαδικασίας αποσπάσεων των εκπαιδευτικών, νωρίτερα από κάθε άλλη χρονιά, ώστε η νέα σχολική χρονιά να ξεκινήσει ομαλά και με το προσωπικό τοποθετημένο στη θέση του. Παρά τις δυσκολίες στελέχωσης, το ποσοστό στελέχωσης των σχολείων του εξωτερικού ξεπέρασε το 80% των δηλωθέντων αναγκών ανά την υφήλιο.

Παρά τις εγγενείς δυσκολίες και την κατακόρυφη μείωση των δαπανών στα χρόνια των Μνημονίων, ο προϋπολογισμός του υπουργείου Παιδείας για την ελληνόγλωσση εκπαίδευση στο εξωτερικό παρουσιάζει αύξηση. Συγκεκριμένα, ο προϋπολογισμός για τα επιμίσθια, τις μετακινήσεις των αποσπασμένων εκπαιδευτικών και τις επιχορηγήσεις για έξοδα λειτουργίας των σχολείων του εξωτερικού παρουσιάζεται θετική μεταβολή από το 2017 και έπειτα. Στον προϋπολογισμό του 2019 προβλέπεται το ποσό των 15.6 εκατ. ευρώ (αύξηση +15% σε σχέση με το 2018 και +41% σε σχέση με το 2017).

Καταληκτικά, η ελληνική πολιτεία καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια για την έμπρακτη στήριξη των Ελλήνων της Διασποράς, ενισχύοντας -μεταξύ άλλων- την ελληνόγλωσση εκπαίδευση στο εξωτερικό. Στο σύγχρονο πλαίσιο των παγκόσμιων πολιτιστικών ροών και των πολυπολιτισμικών κοινωνιών, η γλώσσα και οι ιδέες ταξιδεύουν θέτοντας στο επίκεντρο πυρηνικά ζητήματα για τον σημερινό άνθρωπο, όπως τη συνεργασία, τον σεβασμό στον άλλον, τον διαπολιτισμικό διάλογο, την ελευθερία και την κοινωνική δικαιοσύνη.