Σε πλήρη ανάπτυξη η εφαρμογή του Προγράμματος ΜΝΑΕ

Σε πλήρη ανάπτυξη η εφαρμογή του Προγράμματος ΜΝΑΕ

Με την ενημερωτική εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στα Ιωάννινα ολοκληρώθηκε ο πρώτος κύκλος για την καθολική εφαρμογή του προγράμματος «Μια Νέα Αρχή στα ΕΠΑΛ» (ΜΝΑΕ). Το συγχρηματοδοτούμενο πρόγραμμα σχεδιάστηκε με βάση την εθνική στρατηγική για την αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης, στοχεύοντας στη υποστήριξη των μαθητών της Α’ τάξης, για την ομαλή μετάβασή τους στην επαγγελματική εκπαίδευση και την ενίσχυση του κοινωνικού ρόλου των Επαγγελματικών Λυκείων.

Το πρόγραμμα εφαρμόστηκε πιλοτικά τη σχολική χρονιά 2017-2019 σε 9  Επαγγελματικά Λύκεια. Τη φετινή σχολική χρονιά, το πρόγραμμα επεκτάθηκε και στα 400 ΕΠΑΛ της χώρα, ενώ έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση για 4 επιπλέον χρόνια.

Κάνοντας ένα μικρό απολογισμό των μέχρι τώρα δράσεων για την επέκταση του προγράμματος τα αποτελέσματα είναι ήδη σημαντικά:

▸ Η σχολική χρονιά ξεκίνησε με εκδήλωση παρουσίασης – αποτίμησης της πιλοτικής φάσης του προγράμματος, από τους εκπαιδευτικούς των 9 σχολείων και την επιστημονική επιτροπή.

Ολοκληρώθηκε το θεσμικό πλαίσιο που ρυθμίζει την ανάπτυξη και το συντονισμό του προγράμματος, τη δημιουργία αρμόδιων επιτροπών, ενώ υπογράφηκε σύμφωνο συνεργασίας ανάμεσα στο ΥΠΠΕΘ και το Σύλλογο Ελλήνων Ψυχολόγων για την υποστήριξη – εποπτεία των ψυχολόγων.

▸ Πραγματοποιήθηκαν, με ευθύνη της Συντονιστικής Επιτροπής Έργου που συστάθηκε τον Οκτώβριο του 2018, 8 ενημερωτικές συναντήσεις για τους διευθυντές των ΕΠΑΛ και των Ερευνητικών Κέντρων σε Αθήνα, Τρίπολη, Ηράκλειο, Λάρισα, Κομοτηνή, Πάτρα και Ιωάννινα.

Ορίστηκαν υπεύθυνοι Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου για το πρόγραμμα στα 24 ΠΕΚΕΣ της χώρας και πραγματοποιήθηκε ενημερωτική συνάντηση για το συντονισμό των δράσεων του προγράμματος.

▸ Για τις ανάγκες της ψυχοκοινωνικής στήριξης της εκπαιδευτικής διαδικασίας, προσλήφθηκαν 222 αναπληρωτές/τριες ψυχολόγοι. Πραγματοποιήθηκαν 4 ενημερωτικές συναντήσεις με τους ψυχολόγους που προσλήφθηκαν στα ΕΠΑΛ, από τους ψυχολόγους της ομάδας εμπειρογνωμόνων του προγράμματος.

▸ Για τις ανάγκες της εναλλακτικής ενισχυτικής διδασκαλίας στα Νέα Ελληνικά και στα Μαθηματικά, προσλήφθηκαν 437 αναπληρωτές εκπαιδευτικοί.

▸ Ολοκληρώθηκε η κατάθεση σχεδίων δράσης από τα ΕΠΑΛ στο κέντρο ΝΟΗΣΙΣ (εποπτευόμενος φορέας του Υπουργείου Παιδείας) που ξεπέρασε κάθε προσδοκία για την πρώτη φορά εφαρμογής. Ήδη μέχρι τη λήξη της σχετικής προθεσμίας είχαν καταθέσει προτάσεις για τη χρηματοδότηση σχεδίων δράσης 305 ΕΠΑΛ (περισσότερα: https://mnae.noesis.edu.gr/).

▸ Όσον αφορά την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στην εναλλακτική ενισχυτική διδασκαλία και στο ρόλο του σύμβουλου καθηγητή, όπως και των ψυχολόγων, αυτή θα υλοποιηθεί το επόμενο χρονικό διάστημα από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής.

▸ Δημιουργήθηκε ιστοσελίδα για το πρόγραμμα από τα σχολεία της πιλοτικής φάσης, στην οποία υπάρχει πλούσιο και αξιόλογο εκπαιδευτικό υλικό (https://mnaepal.wordpress.com), ενώ αξιοποιούνται τα κοινωνικά δίκτυα (www.facebook.com/epilegoepal).

Η εκπαιδευτική κοινότητα έχει αγκαλιάσει το καινοτόμο αυτό πρόγραμμα, μια εμβληματική μεταρρυθμιστική παρέμβαση, η οποία ξεκίνησε από τα ίδια τα σχολεία και τους εκπαιδευτικούς, υιοθετήθηκε, σχεδιάστηκε και χρηματοδοτήθηκε από το Υπουργείο  Παιδείας.

Υπενθυμίζεται ότι το πρόγραμμα αυτό περιλαμβάνει τις παρακάτω δράσεις:

Εναλλακτική ενισχυτική διδασκαλία στους μαθητές της Α’ τάξης ΕΠΑΛ στη Γλώσσα και στα Μαθηματικά, με δύο εκπαιδευτικούς ταυτόχρονα στην τάξη και εντός του ωρολογίου προγράμματος, για την ενίσχυση του γλωσσικού και αριθμητικού γραμματισμού.

•Ενεργοποίηση του θεσμού του «Συμβούλου Καθηγητή», για καλύτερη επικοινωνία μεταξύ των μαθητών και βελτίωση του κλίματος στην σχολική κοινότητα.

• Δημιουργία «Σχεδίων Δράσης», χρηματοδοτούμενων «project» που προωθούν την καινοτομία και τη δημιουργικότητα στα σχολεία και προβάλλουν τις επιστήμες, την τεχνολογία και τον πολιτισμό.

Εξοπλισμός των ΕΠΑΛ με υποδομές τηλεδιάσκεψης ώστε να δίνεται η δυνατότητα επικοινωνίας και συνεργασίας μεταξύ των σχολείων σε κοινές δράσεις.

Δικτύωση των σχολείων μέσα από κοινές πλατφόρμες επικοινωνίας οι οποίες επιτρέπουν την επικοινωνία μεταξύ των σχολείων αλλά και με υποστηρικτικές δομές της περιοχής τους.

Επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στην εναλλακτική ενισχυτική διδασκαλία και  των ψυχολόγων από ειδικά εκπαιδευμένους επιμορφωτές.