Διεπιστημονικό Συμπόσιο: Πως μαθαίνει ο Εγκέφαλος;

Διεπιστημονικό Συμπόσιο: Πως μαθαίνει ο Εγκέφαλος;

Το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, το ΤΕΙ Ηπείρου και η Περιφερειακή Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΠΕΔΙΕΚ) Ηπείρου, συνδιοργάνωσαν υπό την Αιγίδα του Υπουργείου Υγείας, το Διεπιστημονικό Συμπόσιο «Πώς μαθαίνει ο εγκέφαλος;».

Το Συμπόσιο, πραγματοποιήθηκε 1 – 3 Ιουνίου 2018 στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, στην Αίθουσα Λόγου & Τέχνης «Δημήτρης Χατζής», ενώ η κεντρική εκδήλωση έλαβε χώρα το απόγευμα της Παρασκευής 1 Ιουνίου 2018, στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Ιωαννιτών, σε συνεργασία με τον Δήμο Ιωαννιτών.

ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ

Με ιδιαίτερη χαρά βρίσκομαι στην έναρξη του Διεπιστημονικού Συμποσίου με θέμα «Πως Μαθαίνει ο Εγκέφαλος;», το οποίο αποτελεί συνέχεια της Ημερίδας που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του εορτασμού των 40 χρόνων της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.

Η συγκεκριμένη πρωτοβουλία αποτελεί μια σημαντική συνεισφορά στον τομέα της νευροεπιστήμης και της εκπαίδευσης μέσω μιας πολύπλευρης και διεπιστημονικής προσέγγισης, η οποία ενορχηστρώνει τις επιμέρους επιστημονικές και ερευνητικές προσπάθειες διάφορων ειδικοτήτων.

Τις τελευταίες 2 δεκαετίες, τα επιστημονικά αποτελέσματα από τις νευροεπιστήμες, την εκπαίδευση και τη ψυχολογία έχουν ανοίξει νέους δρόμους, επαναπροσδιορίζοντας τη γνώση γύρω από την εκπαίδευση και μάθηση, παράλληλα με εφαρμογές στην εκπαιδευτική πρακτική.

Στο πλαίσιο αυτό, έχουμε σήμερα σημαντικά ευρήματα τα οποία συγκλίνουν στο γεγονός ότι ο ανθρώπινος εγκέφαλος αναδιοργανώνεται συνεχώς στη βάση εισόδου, με τις εμπειρίες και τα βιώματα που έχει ο νέος εγκέφαλος στο σπίτι και στο σχολείο να συμβάλλουν στη διαμόρφωση των νευρικών κυκλωμάτων.

Επίσης, είμαστε βέβαιοι για τη διαδικασία της νευρογένεσης, ενώ έχουμε αποκρυπτογραφήσει το μηχανισμό της γλωσσομάθειας – ειδικά σε περιπτώσεις διγλωσσίας. Παράλληλα, έχουμε αποτυπώσει τα νευρικά μονοπάτια κατά την ανάγνωση, ενώ εξετάζουμε τα όρια της δυναμικότητας της μνήμης εργασίας.

Επιπρόσθετα, διερευνούμε τους τρόπους με τους οποίους τα συναισθήματα επηρεάζουν τη μάθηση, τη μνήμη και την ανάκληση, ιχνηλατούμε την ανάπτυξη και την εξέλιξη του εφηβικού εγκεφάλου και μελετούμε τις επιπτώσεις του άγχους και της έλλειψης ύπνου στη μάθηση και τον ύπνο.

Ιδιαίτερα σημαντική θεωρώ και τη διάσταση που αναγνωρίζει την ευφυία και τη δημιουργικότητα ως ξεχωριστές ικανότητες, οι οποίες μπορούν να τροποποιηθούν από το περιβάλλον και τη σχολική εκπαίδευση. Στο σημείο αυτό, πρέπει να υπογραμμίσουμε το βαθμό στον οποίο το κοινωνικό και πολιτιστικό περιβάλλον του σχολείου επιδρά στη διδασκαλία και σε τελική ανάλυση, στη μάθηση.

Κλείνοντας, θα ήθελα να επισημάνω πως η εφαρμογή των ερευνητικών ευρημάτων στη σύγχρονη εκπαιδευτική πρακτική θα μπορούσε να σηματοδοτήσει ριζικές αλλαγές στα εκπαιδευτικά συστήματα, αλλάζοντας τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε την αγωγή και την εκπαίδευση.

Τούτων δοθέντων, θα ήθελα να συγχαρώ τους διοργανωτές του Συμποσίου για αυτήν την εξαιρετική πρωτοβουλία, αναμένουμε τα συμπεράσματα και είμαστε ανοιχτοί για συνεργασίες, οι οποίες θα συμβάλλουν στην κατανόηση, την υιοθέτηση και την εφαρμογή των βέλτιστων πρακτικών στο εκπαιδευτικό περιβάλλον.

Σας ευχαριστώ πολύ για τον χρόνο σας και σας εύχομαι καλή συνέχεια.